Du er her

Design rykker virksomheden

”Industrien har brug for designere til at løfte kvaliteten af sine produkter.” Sådan lyder et af direktør Nikolaj Bergs mantraer. Det ligger godt i tråd med en ny undersøgelse fra Dansk Industri og Dansk Design Center, der blandt andet fortæller, at 79% af de virksomheder, der bruger design, oplever, at det er med til at styrke deres brand.

11/12-18

 

Design er en vigtig del af enhver virksomhed. Eller det bør det i hvert fald være, hvis man spørger Dansk Design Center. De har i samarbejde med Dansk Industri undersøgt, hvor meget design fylder ude i de danske virksomheder.

 

Undersøgelsen fortæller, at 79% af de virksomheder, der bruger design, oplever at design er med til at styrke deres brand. Og 67% siger, at det er med til at styrke deres konkurrenceevne.  65% giver en øget kundetilfredshed. Overordnet set er en god designstrategi altså med til at styrke virksomheden og gøre kunderne glade.

Nye muligheder med teknologien

I undersøgelsen fortæller virksomhederne, at de ser både muligheder og udfordringer i forbindelse med at skrue op for brugen af design i deres virksomhed. Lidt over halvdelen af de adspurgte virksomheder, der ikke bruger design endnu, ser den teknologiske udvikling som et stort skridt mod at de kan bruge design. 

 

Cirka halvdelen fortæller også, at de ser muligheder med design, fordi det kan være med til at imødekomme de forskellige udfordringer og projekter, kunderne kommer med, samt at det kan være med til at adskille dem fra konkurrenterne.

Som designingeniør kan Steen S. Jørgensen godt genkende det arbejde fra sit eget arbejde.

 

”Det er noget af det, vi kan. Både fordi vi ikke er så store, og fordi vi er hurtige til at give noget tilbagespark,” forklarer han på spørgsmålet om det strukturelle arbejde med design i Metalwo er med til at adskille os fra vores konkurrenter.

Udfordringer drev Designlab’et frem

For flere virksomheder i undersøgelsen gælder det, at de enten ikke ser design som en del af virksomheden eller de ikke kan se, hvad det giver af værdi eller ”return of investment” til virksomheden.

 

For Nikolaj Berg og Metalwo blev design en stor del af netop det med at vækste og give værdi tilbage til virksomheden. Da han første gang mødtes med Preben Mejer i 2016 var det med et ønske om at finde på noget, der kunne skabe vækst for virksomheden. Og det blev Designlab’et.

 

”Vi så på, hvem der har skabt vækst for os i løbet af de seneste år – og det var især designere og ingeniørerne. Så derfor lavede vi vores Designlab, hvor især designerne og ingeniører er den primære vækst motor.”
I Dansk Industris undersøgelse fortæller 64%, at de forventer, at design er et langt vigtigere parameter om 5 år.

 

Undersøgelsen er lavet hos 802 virksomheder. Du kan se alle tallene her:
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2018/10/design-batter-pa-bundlinjen/