/

Du er her

Digitaliseret garderobe

Mohammad vil digitalisere garderobe systemer og udskifte billetten med noget så simpelt som din finger. Hør mere om tankerne bag her.

Vi kender vidst alle sammen situationen, hvor man febrilsk tømmer både lommer, taske og pung for at finde den lille, farvede garderobe billet, som skal indløse sin jakke. Er man så uheldig at have smidt papir lappen væk, kan man se frem til ventetid eller et påbud om at komme tilbage på et senere tidspunkt, når den stakkels garderobe medarbejder har bedre tid.

Dette var hvad stimulerede Mohammads indledende tanker om et digitaliseret garderobesystem. Som mange andre fandt han garderobe systemer som værende forældet, usmart og kompliceret for den medarbejder, som står med ansvaret. Ideen, der skal løse dette, er en digitaliseret løsning, hvori garderobe billetten udskiftes med et fingeraftryk. Ved at aflægge sit fingeraftryk som billet, genererer en software et vilkårligt tal, som så matches med tilhørende bøjle nummer. Når gæsten igen ønsker sin jakke, scannes fingeraftrykket blot, og personalet finder bøjlen.

De sultne løver

Smart ikke? Det synes vi også. Og i dag er produktet ikke langt fra markedet, men Mohammad understreger, at rejsen dertil har været lang. Allerede i begyndelsen af processen mødte han sin første udfordring, da samarbejdet med en ellers anbefalet programmør viste sig at være uholdbart. ”Det var en meget ærgerlig situation da vi på det tidspunkt allerede havde skudt en del kapital i projektet” udtaler Mohammad, som er kommet ud på den anden side med en vigtig erfaring rigere – man skal kende sine leverandører. Denne situation ledte Mohammad og hans kompagnon til det kendte tv-program ”Løvernes Hule”, hvor fem kapital stærke investorer sidder med pinden på blokken, og sultne efter en god idé. Selv om investorerne var begejstrede for ideen, var der dog ikke meget at hente for Mohammad som udtaler ”Det var ikke kapital vi var ude efter. Den kan jeg få i banken. Det var tværtimod sparringen og netværket som de kunne introducere os til”.

Netværk er nøglen

For ifølge Mohammad er netværk vejen frem. Og på mange måder er netop denne idé et eksempel på netop dette. Selv peger Mohammad på LinkedIn som den bedste platform når man som start-upper har brug for sparing og støtte. ”Jeg har haft stor glæde af LinkedIn. Der sidder så mange derude der gerne, vil hjælpe med din idé”, udtaler han, og på trods tv-eksponering og samarbejde med flere succesfulde iværksættere, som Christian Stadil og Jesper Buch var det da også LinkedIn, som skulle vise sig at være afgørende for ideen. Her rakte Mohammad ud til Preben Mejer, som sidder i bestyrelsen hos Metalwo, og hurtigt blev et samarbejde etableret mellem Mohammad og Nikolaj Berg, adm. Direktør hos Metalwo.

Med inddragelsen af Metalwos ressourcer og know-how blev Mohammads idé modtager af Vækstfondens støtte, som skal finansiere produktionen af de første garderobe systemer, og på den måde skabe handling til ideen. Af samme årsag har Mohammad valgt at overlade driften af produktets fremtid til Metalwo for netop at sikre sig, at produktet møder markedet under de rette vilkår. Selvom beslutningen ikke var nem, understreger Mohammad, at det har været nødvendigt for at sikre virksomhedens fremtid, og på den måde give ham råderum til andre projekter. Og ambitionerne for produktet er høje, for der er uberørt potentiale i produktet, mener Nikolaj Berg administrerende direktør hos Metalwo, som peger på bil parkering, lufthavne, vaskerier og festivaller som potentielle kunder.