Du er her

Glimt af fremtiden: Strømlining og hurtigere prototyper

Vores egen design- og udviklingsingeniør, Steen S. Jørgensen, har kigget i sin krystalkugle og kommer her med en række tendenser, som vi skal holde øje med i fremtiden.

19/11-18

Vi går over til touch fra de klassiske knapper. Touch er allerede en integreret del af langt de flestes hverdag - bare kig på din smartphone - men vi vil støde på endnu mere touch i fremtiden. Touch vil blive forfinet endnu mere, og samtidig vil det være pakket ordentligt og pænt ind – for når skærmen er slukket, skal den også være pæn (det er mange tv-producenter i øvrigt gode til). I Metalwo arbejder vi mere og mere med touch-løsninger, for det skaber et enklere produkt og udtryk.

 

Stemmestyring. Der kommer stemmestyring ind i flere ting. I nogle henseender vil det være praktisk og gøre vores liv nemmere. Det kan også være fingeraftryk. Vi vil se en videreudvikling af apps og tjenester, som man kan betjene ting med gennem sin stemme. Det er Apples Siri og Google Home m.m. gode eksempler på.

 

Forenkling og strømlining. Hvis du f.eks. kigger på biler, så skulle de tidligere være kantede, nu er de runde af aerodynamiske og brændstofmæssige grunde. De tendenser ser vi i alle designs. Vi vil have noget, der er enklere og mere strømlinet. Og så skal designs kunne bruges af hvem som helst. Det skal være enklere at bruge din vaskemaskine, ovn eller TV. Der skal ikke være 40 knapper, der skal være tre – og så bliver ting lagt ind i menuer i stedet for. Computere og algoritmer gør, at man kan pakke ret komplicerede styringer ind i simple indpakninger.

 

Rapid prototyping. Med rapid prototyping laver man eksempelvis en 3D-printning og laver en hurtig prototype i de rigtige materialer. Med brug af rapid prototyping får vi altså kortere udviklingstid fra idé til prototype. Vi ser større og større behov for, at vi kan levere ting på kortere tid.

 

AR og VR. Vi vil se augmented og virtual reality blive mere og mere brugt i alle mulige sammenhænge. Hvis jeg køber et saml-selv-produkt, vil jeg kunne se, hvordan det samles og skilles af med VR eller AR. Hvis vi i Metalwo laver et nyt produkt eller design med en kunde, vil vi kunne tage produktet op i hænderne og vise det. 3D-modeller kan skydes afsted til VR/AR-folk, som så sætter det ind i et miljø. Vi ser allerede nu virksomheder bruge AR og VR til at træne medarbejdere i eksempelvis at skifte en dims i en maskine.