Du er her

MELIN MEDICAL: Design for alle

Gode idéer er til for at blive iværksat. Sådan gik det også med Jesper Melins idé om en terminal, der kunne skabe mere tid til patienterne. For designerne bag – designduo - var det en opgave med forskellige udfordringer.

I Norge skal man betale for at gå til læge. Det kan ofte føre til lidt sjove situationer, når der skal betales. I 2009 gav det Jesper Melin en idé. Der skulle produceres en terminal, som kunne tage imod både kort og penge. Idéen og Jesper Melins vision var, at produktet skulle være med til at reducere lægernes administrative arbejdsbyrde og skabe mere tid til patienterne.

 

Sine Weis og Birgitte Smedegaard hos designduo kunne fremvise løsninger, de tidligere har lavet til virksomheden BEAS, og det var lige dét, Jesper Melin selv havde tænkt.

 

Men som med alle projekter følger der en række udfordringer med, som kræver sit af både designere og leverandører.

 

Design og teknologien skal kunne være for alle
Det vil sige både unge, ældre, handicappede, synsbesværende og folk, der har svært ved teknologi. Og så skulle man i øvrigt kunne betjene terminalen stående, siddende i rullestol eller liggende.

 

Tilgængelighed for alle
Der var også en udfordring i at få både det innovative og tekniske til at spille sammen med tilgængeligheden.

 

Høje sikkerhedskrav. Både i forhold til betaling og patienterne
Terminalen indeholder mange komponenter, og derfor skal der også være en vis sikkerhed. Både når folk skal betale, men også i forhold til at bruge terminalen.

 

Det skulle gå stærkt med at få det implementeret  
Et af succeskriterierne for projektet var, at det skulle implementeres hurtigt på markedet. En knap så stor udfordring, fordi Jesper Melin var god til at dele sin viden og involvere de rigtige mennesker.

Se flere billeder, og læs mere om terminalen her

 

Sparring med Metalwo

Designduo valgte i produktionsprocessen at tage fat i Metalwo. Selv fortæller de, at det blandt andet var, fordi Metalwo kan operere hurtigt og fleksibelt. Og det var netop et af succeskriterierne. Det betød også, at fra designprojektet startede op i januar 2010, gik der små seks måneder, og så kunne man allerede køre de første tests i udvalgte lægehuse.

 

Desuden havde designduo også en udfordring i forhold til udformningen af terminalen. For at den kunne blive så flot som muligt, måtte metallet ikke have ”strækmærker”. Det var så en af de processer, vi hos Metalwo lod os udfordre på.

 

”Vi fandt ud af, at det kunne vi godt alligevel, hvis vi snød pladen lidt ved at lægge en folie ind,” forklarer direktør Leif Schou. Det blev til en terminal, som inden for de første år var installeret hos en stor del af de norske læger. 

Se, hvordan vi bukker metal hos Metalwo her

Succes hos de norske læger

En af udfordringerne var også at overbevise de involverede om, at man skulle vælge high-end-løsningen. Der var andre løsninger i spil, men for at det hele kunne spille sammen, var det nødvendigt med en god integration.

 

”Netop evnen til at integrere har været en væsentlig årsag til, at Melin Medical har klaret sig så godt i et marked med stor konkurrence,” fortæller de to fra designduo.

 

I dag er terminalen videreudviklet fra T1 til T2, som designduo designede, kort tid efter T1’eren kom i brug. Den nye model er smallere og designet endnu mere brugervenligt. En af forskellene er også, at T1 tager imod kontanter. 

 

Terminalen står i dag hos 75% af de norske læger og hjælper de norske læger med mere tid til patienterne.